Monday 23 August 2010

Roti John... siapa John???


Mana laaa asal usulnya nama "roti John" ni kan.... tak pasal2 si John yang glamour... huhuhu...

Sebenarnya projek roti john ni buat untuk dibawa ke rumah kawan... ada majlis berbuka + hari jadi hari Sabtu lepas... Emi mula projek meroti sebelah malam sebelumnya.... tengahari Sabtu tu baru sambung proses roti john... huhuhu...

Resepi cilok dari Ros si Jintanmanis... Emi copy n paste kat sini untuk rujukan bersama ye Ros... by the way... kalau resepi roti2 ni... memang Emi selalu guna resepi2 Ros... cewah... promote sket Ros yg sememangnya dah glamour tu.... huhuhuhu.....

Roti Doh Asas (Roti Burger)

Bahan-bahannya
250 gram tepung high protein/ tepung roti
50 gram tepung gandum
2 sudu besar gula
1 sudu kecil garam
2 besar tepung susu
1 ½ sudu teh yis
1 biji telur (kecil) - ('tinggal kan sedikit untuk buat gliss pada roti nnt)
2 sudu besar marjerin atau mentega
100 ml susu segar
60 ml air suam

Untuk Gliss
baki telur tadi+1 sudu kecil susu segar+beberapa titik madu ( kilat nnt roti tu)

Cara-caranya
1) Campurkan kesemua bahan kecuali mentega dan uli sehingga menjadi doh. ( Jika Ade Bread Maker masukkan semua bahan dan pilih menu Dough dan tekan ON je) tunggu sampai siap.

2) Kemudian masukkan mentega dan uli lagi sehingga doh menjadi licin dan lembut. Perap doh selama 1 jam.

3) Selepas doh diperap, uli roti sekali lagi dan bahagikan doh mengikut besar yang anda suka.

4) Atur roti yang telah disediakan kedalam loyang empat persegi yang telah dilenser dengan mentega . Perap sehingga roti naik dua kali ganda.

5) Panaskan ketuhar pada suhu 180 darjah. Sapukan roti dengan bancuhan telur dan tabur bijan di atas doh roti burger , akhir sekali bakar selama 18 ke 20 minit atau sehingga kekuningan. Bila roti telah masak keluarkan dari oven dan sapukan dengan mentega cair. Selamt Mencuba.

- tips supaya bijan melekat pada roti, mula-mula gliss roti dengan telur dan tabur bijan, masa baki bakaran ade lebih kurang 10 minit, buka pintu oven dan spray roti tadi dengan air, InsyaAllah bijan tu akan lekat elok je atas roti nanti.


Note: Adunan roti ni Emi bentukkan panjang2 macam roti hotdog... dapat 8 biji roti hotdog saiz sedang2...



Yang ni pulak resepi untuk roti john... err.... sebenarnya buat versi curang... hehehe.... sebab banyak benda yang takde dalam fridge rupanya.... lagi satu, Emi tak buat sos black pepper macam Ros laa... guna mayonis n sos cili jer... huhuhu.... ni resepinya... tuan punya resepi asal Emi... opss... bukan "Emi" Emi... huhuu... nama jer lebih kurang sama... yang ni "Emi" Sakuraiman... tapi resepi ni Emi copy paste dari rumah Ros...


Roti John

Bahan-bahanya

3 roti hotdog
2 biji telur
sedikit daging cincang ( daging cincang ni masak tanpa minyak dan tabur sedikit dengan lada sulah, dan nugget ayam taufu yang dicincang halus ( nugget ayam ni goreng dulu)
1/4 biji bawang besar (dipotong dadu)
sedikit kobis dihiris halus
1/2 sudu besar serbuk kari daging
1/2 cawam mix vegetable
garam
lada sulah
sedikit minyak masak

( Untuk sos, ros guna sos lada hitam, sos cili dan mayonis )

Cara-cara

1.Mula-mula pukul telur dengan garpu, kemudian masukkan daging cincang, hirisan nugget ayam, bawang besar, kobis, serbuk kari, garam, lada sulah dan mix vegetable. kacau sebati.

2. roti hotdog di belah dua, ( jgn sampai terputus) dan sapu dengan sedikit marjerin atau butter, ketepikan.

3.Panaskan 1 sudu besar minyak di dalam fry pan. selepas itu curahkan satu senduk campuran telur dan biarkan sebentar, kemudian tekap roti hotdog di atas adunan telur dan biarkan garing.

4. Setelah masak alihkan roti tadi dan tekan sedikit, angkat dan letakkan atas pinggan.

5.Topppingkan inti roti john dengan sapuan sos sos lada hitam, mayonis dan sos cili. Potong roti john pada beberapa bahagian dan sedia untuk dihidangkan. Selamat Mencuba.

Note: version Emi adalah seperti di bawah...

isi ayam (cincang halus) goreng ngan minyak sket sampai ayam masak... pastu bahan lain Emi cuma letak bawang besar, kucai dan telur....plus garam dan serbuk lada hitam.... haaa.... lagi satu kan... Emi guna rempah sup... the only rempah yang dah bukak dan ada dalam fridge.... kes malas nak buka pack rempah baru sebab lagi few days dah nak pindah, so nak kosongkan stok dlm fridge.... huhuhu....

Siap untuk dibawa ke rumah kawan... dah macam bentou daaa.....

2 comments:

Mas said...

salam emi, wah..cantik la susun roti john dalam bekas tu..suka tengok...

..::emi::bentou-ibu::.. said...

tu la kan mas... kt jepun ni barang2 untuk pack bentou @ lunch box mmg mcm2 n colourful... bentou2 diorang mmg cntik2... emi pun buat koleksi gk brg2 bentou nih.... huhuhu.... utk buat bentou anak emi ke skolah...

Post a Comment